Dit type gitaar was tot voor kort bij mij niet bekend, nu weet ik wel
beter.
Via mijn schoonzoon liep ik hier tegenaan. Eerst geen belangstel-
ling tonende, doch daarna realiseerde ik mij het unieke en zeldzame
van deze gitaar. Na een bezoek aan Robberts de Vos, kun je wel stellen, dat dit het enige exemplaar in Nederland is, die op deze ma-
nier gecustomized is.
Gebouwd door de Friese gitaarbouwer Anno Galama
met een body
van Honduras Mahoney, toets van ebbenhout (compoundtoets met
speedfrets) en lakwerk van Robberts de Vos van Robberts Guitars
te Hilversum, waarbij de naam van de guitaar foutief opgeschilderd
is met " LITTLE BLEU
" (had " LITTLE BLUE " moeten zijn).
Uitgerust met Gibson Paf 59- en Seymour Duncan humbuckers,
goed afgeronde brede fretten, schaller stemsleutels, verstelbare
hals, een prototype brug (die nog in een testfase is), en een mens-
uurlengte, die middels de verstelbare brug uitstekend in te stellen
is.
Kortom een gitaar, die je niet bespeeld, maar kietelen moet, zo
fantastisch licht speelt hij. Barre grepen kun je zonder duimdruk
van onderaf spelen. Als je al neiging hebt, om wat steviger te spelen,
dan heb je kans, dat je de snaren naar boven- of onder wegdrukt.
De conditie van de gitaar is na de restauratie bij Robberts de Vos
in Hilversum, subliem. Hij is als nieuw uit de strijd gekomen en was
het wachten daarop, meer dan dubbel en dwars waard.
Verder werkt de electronica goed, zij het, dat er niet optimaal
gebruik is gemaakt van de mogelijkheid, om de elementen samen
te schakelen, en daar een instelbare klankkleur mee te verkrijgen.
Maar klankkleuren kun je prima via de versterker instellen en
regelen.
Wie kan MIJ met deze gitaar verder helpen ?