THE CAMERA
DUTCH:
De Eumig C3M werd geïntroduceerd op
de markt in 1959. Hij is uitgerust met 3 objectieven: een Eumigon 1:1.8,
12,5 mm,
een Eumacro 2,5 x
een Eumicron 0,5 x.
Het gewicht is kg: 1,250. De afmetingen:
44x121x170 mm.
Onder de lens is er een hendel voor het openen
en sluiten van het diafragma van 1.9 tot en met 16.
De Eumig C3M is een van de meest voorkomende
film camera's, die tot nu toe op de tweedehands markt gezien is. De camera
begon het leven als Eumig C3, dat was een van de eerste camera's, die voorzien
waren van een ingebouwde gekoppelde belichtings meter. De uurwerkaandrijving
gaf drie film snelheden aan (8, 16 en 32 fps) plus een frame en had een
looptijd van 40 seconden bij 16 fps (een relatief lange termijn). De camera
heeft een vaste focus Schneider f/1.9 lens.
De lenzen van nu hebben een brandpunt gerichte
lens met een centraal punt voor alle drie de brandpuntafstanden. Er was
een terugloop, wat trucs en overgangen mogelijk maakte. De film camera
heeft een grijze metalen behuizing, met een blauwe inleg en werd verkocht
met een pistool greep.
Accessoires inbegrepen een parallax rectificatie
apparaat en een amtte-box.
UK:
The Eumig C3M was introduced on the market
in 1959. It is equipped with three lenses:
a Eumigon 1:1.8, 12,5mm,
a Eumacro 2,5x,
a Eumicron 0,5x
It weights kg. 1,250 its measure are the
following: 44x121x170 mm.
Under the lens there is a lever for opening
and closing the diaphragm from 1.9 to 16.
The Eumig C3M is one of the most common cine
cameras seen on the second-hand market now. It started life as the Eumig
C3, which was one of the first cameras to feature a built-in coupled exposure
meter. The clockwork drive gave three filming speeds (8, 16 and 32 f.p.s.)
plus single frame, and ran for 40 seconds at 16 f.p.s. (a relatively long
run).It has a Schneider f/1.9 fixed focus lens. It was a popular camera
and sold well, which is surprising considering the cost.
The Eumig C3m was introduced in 1960. The
lenses now included a focusing lens with central focusing for all three
focal lengths. Filming speeds were 16, 24 and 32 f.p.s. and there was back-wind,
enabling dissolves and multiple exposures to be made. The movie camera
has a grey metal housing, with inserts of blue skin and was sold as an
outfit, with a pistol grip.
Accessories included a parallax correcting
device and a amtte-box. |
THE SET |